miercuri, 11 aprilie 2012

Cozonaci

De cand am descoperit reteta scrisa de Gabi Cara , am ramas fidela, fiindca mi se pare ca aduc foarte mult cu cei facuti de bunica.
Nu cred ca daca cineva ii incearca v-a da vreodata gres cu ei.
Eu am incercat sa-i framant de mana, in masina de paine, in KA, intotdeuna am avut rezultate minunate cu ei si au fost aprciati si in ficare an de Pasti si de Craciun mi-au fost ceruti mereu sa-i fac.
Ingredientele sunt pentru 2 cozonaci:

1 kg faina
50 gr drojdie
250 gr zahar
500 ml lapte
200 gr grasime
5 galbenusuri
1 lingurita rasa de sare
arome: coaja rasa lamaie si portocala, esenta rom, vanilie


Eu am folosit esenta de vanile facuta in casa, iar ca grasime am avut unt topit.Puteti folosii in loc de unt si ulei incalzit. Faina am cernut-o de 3 ori ca sa fie mai afanata, laptele l-am pus la incalzit si am adaugat zaharul si esentele. Maiaua am facut-o amestecand drojdia cu putina faina si cateva linguri din laptele cu zahar si esenta,dar care sa nu fie fierbinte.Am preserat cu faina si am lasat sa creasca aproximativ 15 minute:
Cand faina "a crapat"
am adaugat maiaua peste faina.
Galbenusurile impreuna cu cu sarea si cojile de portocala si lamaie , le-am amestecat bine de tot
si le-am adaugat peste faina si maia
si apoi am adaugat laptele cald si am dat drumul la robot adaugand usor grasimea pana s-a incorporat in aluat.
Am lasat robotul sa actioneze in jur de 20 de minute.Daca aluatul se lipeste de maini(daca framantati manual) sau de peretii vasului,mai adaugat putina grasime. La final am acoperit vasul cu un prosop si am lasat la crescut in jur de 1,5 h.Lasati vasul intr-un loc caldut si ferit de curent.Eu am profitat de faptul ca era rece afara si am facut focul , lasand vasul la "gura sobei".
Dupa vreo ora si putin asa arata aluatul meu
Aluatul l-am impartit in doua si apoi una in 3 si una in 2 fiinca am doua forme diferite, in cea mare am impletit in 3 in cea mica in 2. Ca si umplututa puteti pune ce doriti, eu de data asta am optat pentru rahat si cacao cu stafide(unul), am gasit rahat romanesc, bunnnn tare de tot si celalalt cu nuci si stafide.
Am uns blatul de lucru cu ulei, mainile la fel si am inceput sa intind foile, intai am umplut una, am rulat,
apoi am umplut si rulat urmatoarele.


 

I-am impletit(impletiturile mele sunt cam grosolane :-p) si pus in tavile tapetate cu hartie de copt si i-am lasat iarasi la crescut in jur de 40 de minute , tot la caldurica
La final dupa au crescut si in tava i-am uns cu galbenus amestecat cu lapte si i-am presarat cu zahar brun
I-am dat la cuptorul preincalzit la 180 grade pentru 40-45 de minute.
La final aratau asa, data viitoare am sa ma invrednicesc sa-mi mai iau o tava de cozonac sa fie amandoi egali.
O bunatate
daca va plac mai incarcati cu umplutura normal ca puteti pune cat dorit. Va urez un Paste Fericit si Luminat.

8 comentarii: